Във всичките си публикации до момента по темата „свободни професии“ съм говорила за тежката бюрокрация, недомислиците и влошаването на бизнес климата с годините. Показателни са фактите, че през 2009 г. самоосигуряващите се са били 263 379, през 2010 г. са били 221 965, а през юни 2011 г. 187 312. В условията на ликвидна криза правителството на ГЕРБ реши (по предложение на БСК забележете) да увеличи минималните осигурителни прагове на самонаетите лица (или в българските условия „минимален данък дейност“) и резултатът е налице.
На този фон имаме и едно безумно квазиданъчно бреме: осигуровки се внасят 12 пъти в годината с по 3 платежни документа, 12 декларации образец 1, една декларация образец 6, лична данъчна декларация, още поне няколко платежни за довнасяне на осигуровки и данък и накрая, ако всичко това е минало без засечки, следва колосалното постижение: заверяване на осигурителната книжка. Глобата за неподадена декларация в срок е от 50 до 500 лева за всеки отделен случай, а при повторно нарушение глобата е от 500 до 2000 лева.
И ето я и обещаната добра новина. Оказва се, че декларациите за осигурителни вноски, споменати по-горе, са не просто поредната бюрокрация, а и нарушение на закона. В началото на 2012 г. председателят на Софийската адвокатска колегия Петър Китанов и още 9 негови колеги атакуваха във Върховния административен съд (ВАС) наредба Н-8/2005 г. на министъра на финансите и поискаха тя да бъде обявена за нищожна. Според адвокатите министърът на практика е дописал данъчните и осигурителните закони, като е въвел нови декларации и срокове за подаването им. Ако съдът уважи жалбата им, от това ще се възползват не само самоосигуряващите се, но и всички работодатели. Ако ВАС отмени наредбата само в частта й за тези, които сами внасят осигуровките си, ще падне бюрокрацията само за т. нар. свободни професии.
И понеже в самото начало на своята практика бях погрешно инструктирана от данъчен служител и не подадох декларация 1 през първите три месеца, мога да ви кажа как точно се развиват нещата при нарушение на сакралната Н-8/2005 г. Когато на четвъртия месец отидох на място в НАП, служителка веднага извади справка с направените от мен вноски, в които точно и ясно личеше сумата на вноската, начинът на плащане (epay в моя случай), датата и часът на плащане. Беше ми съставен акт за три глоби от по 50 лева, а когато попитах, защо, по дяволите, са ми били дадени грешни инструкции по телефона и не счита ли НАП за редно да обяснява на хората какви са им задълженията с издаването на документ за начало на дейност, чух отговор, който оттогава съм чувала многократно от данъчните служители: „Ама защо не се обърнете към счетоводител?“. Ами щом данъчните ще ни препращат на малко по-сложните въпроси към счетоводители, защо не вземат да закрият телефона за информация и „помощния“ център към НАП, та да не се харчат парите на данъкоплатците нахалост? Та идеята, драги мои, на тия пусти декларации 1 и 6 е да могат НАП да изпращат информацията на НОИ. Защо това не може да става директно по служебен път, при положение че НАП много добре знаят кога правим вноските си и за какъв период са (в бюджетните платежни това го пише задължително), никой не може да обясни.
Стискам палци жалбата на колегите до ВАС да успее да премахне тази така омразна бюрокрация. Надявам се, че оределите редици на самонаетите ще се въодушевят от тази ценна стъпка и че най-накрая ще се случи нещо в позитивна посока в нашата сфера.
На този фон имаме и едно безумно квазиданъчно бреме: осигуровки се внасят 12 пъти в годината с по 3 платежни документа, 12 декларации образец 1, една декларация образец 6, лична данъчна декларация, още поне няколко платежни за довнасяне на осигуровки и данък и накрая, ако всичко това е минало без засечки, следва колосалното постижение: заверяване на осигурителната книжка. Глобата за неподадена декларация в срок е от 50 до 500 лева за всеки отделен случай, а при повторно нарушение глобата е от 500 до 2000 лева.
И ето я и обещаната добра новина. Оказва се, че декларациите за осигурителни вноски, споменати по-горе, са не просто поредната бюрокрация, а и нарушение на закона. В началото на 2012 г. председателят на Софийската адвокатска колегия Петър Китанов и още 9 негови колеги атакуваха във Върховния административен съд (ВАС) наредба Н-8/2005 г. на министъра на финансите и поискаха тя да бъде обявена за нищожна. Според адвокатите министърът на практика е дописал данъчните и осигурителните закони, като е въвел нови декларации и срокове за подаването им. Ако съдът уважи жалбата им, от това ще се възползват не само самоосигуряващите се, но и всички работодатели. Ако ВАС отмени наредбата само в частта й за тези, които сами внасят осигуровките си, ще падне бюрокрацията само за т. нар. свободни професии.
И понеже в самото начало на своята практика бях погрешно инструктирана от данъчен служител и не подадох декларация 1 през първите три месеца, мога да ви кажа как точно се развиват нещата при нарушение на сакралната Н-8/2005 г. Когато на четвъртия месец отидох на място в НАП, служителка веднага извади справка с направените от мен вноски, в които точно и ясно личеше сумата на вноската, начинът на плащане (epay в моя случай), датата и часът на плащане. Беше ми съставен акт за три глоби от по 50 лева, а когато попитах, защо, по дяволите, са ми били дадени грешни инструкции по телефона и не счита ли НАП за редно да обяснява на хората какви са им задълженията с издаването на документ за начало на дейност, чух отговор, който оттогава съм чувала многократно от данъчните служители: „Ама защо не се обърнете към счетоводител?“. Ами щом данъчните ще ни препращат на малко по-сложните въпроси към счетоводители, защо не вземат да закрият телефона за информация и „помощния“ център към НАП, та да не се харчат парите на данъкоплатците нахалост? Та идеята, драги мои, на тия пусти декларации 1 и 6 е да могат НАП да изпращат информацията на НОИ. Защо това не може да става директно по служебен път, при положение че НАП много добре знаят кога правим вноските си и за какъв период са (в бюджетните платежни това го пише задължително), никой не може да обясни.
Стискам палци жалбата на колегите до ВАС да успее да премахне тази така омразна бюрокрация. Надявам се, че оределите редици на самонаетите ще се въодушевят от тази ценна стъпка и че най-накрая ще се случи нещо в позитивна посока в нашата сфера.
"Защо това не може да става директно по служебен път, при положение че НАП много добре знаят кога правим вноските си и за какъв период са (в бюджетните платежни това го пише задължително), никой не може да обясни."
ОтговорИзтриванеАз мога да дам достатъчно хипотези. Според мен няма интеграция на информационните системи, няма желание такава да се направи, а най-вероятно и това е доста трудно. А ако не е трудно, гарантирано ще бъде направено по възможно най-странния начин.
Напълно нормално е да няма инициативност "отдолу" - като това включва от обикновените служители на гише до началника на Агенцията, защото опитите за промени от страна на всеки от тях биха създали излишни главоболия на своите колеги и началници.
Към това може да добавим и постоянните опити отгоре за съкращаване на разходите и вероятно противодействието отдолу в обратна посока.
И в крайна сметка администрацията не възприема себе си като инструмент, който има за цел да обезпечи функционирането на обществото. А по-скоро се стремят да изпълнят възложените им задачи. Като е казано, че трябва да се събират справки и да се глобява за неполучени справки, ще се събират и ще се глобява. А че по този начин се губи времето на хората, което би могло да се ползва за по-продуктивна дейност, е нещо извън нашата компетенция.
Използвам икономическата тематика. Ако случайно не си видяла това мнение на един унгарец, заслужава си да се прочете:
http://andorjakab.blog.hu/2012/01/06/this_is_why_i_don_t_give_you_a_job
Не съм правил сметките за нашите условия, но е съвсем малко по-добре. Е, аз не съм съгласен с всичко, което казва, но все пак предизвиква размисъл.
Боян
Бояне, прав си за всичко, което казваш.
ОтговорИзтриванеМога да дам още примери за грешки на НАП, заради които страдаме ние, но ме хваща яд и не ми се пише.
Поуката, както бях казала в една предишна статия, е, че колкото повече държавата прави черен живота на самонаетите, толкова по-сиви ще стават те. Горните цифри са жестоката истина. После нека да ми говорят, че българите не сме протестирали и че гърците са измислили протестната акция "НЕ ПЛАЩАМ!" ;)
А за унгарската статия, четох я и много я харесах. Сметките за България със сигурност не са толкова зловещи, но пък казаното е валидно и накара много хора да се замислят. Например, какво значи чиста заплата и какво значи "бруто" за работодателя. В България заетите на трудов договор си мислят, че не съществува нищо отвъд чистата заплата, че техните осигурителни вноски са всъщност полу-техни, полу на работодателя. Да, ама не. Парите, които хората виждат само в месечния си фиш, са реални и техни, но отиват в хазната за ниски пенсии и скапано здравеопазване.
Sash:
ОтговорИзтриванеИзвинете, че ще коментирам мааалко встрани от основната тема, но отново се отнася за самоосигуряването.
Съгласна съм с всичко, което обсъждахте и в основния материал, и в коментара, но доколкото вече съм свикнала с тромавата бюрокрация и ежемесечния тормоз (да не говорим колко често се сменят нормативните документи и как винаги трябва да си в час, така че едва ли не загърбваш основната си дейност), то има едно - две неща, с които ми е много трудно да се примиря.
Защо например, трябва да внасяме осигуровките си чрез посредничеството на банка, а не направо в НАП (НОИ, или където те отиват)? И докато не се налагаше да плащам та̀кса за превод, редейки се на дълга опашка в клон на въпросната банка (СиБанк) в офис на НАП, беше горе-долу ОК. Но от 2 месеца вече ми поискаха по 3,50 лв. на платежно. Поразрових се из нормативната база и открих следното:
Според Данъчно-осигурителния процесуален кодекс НАП урежда с банката тези преводи http://lex.bg/laws/ldoc/2135514513 - чл. 178 ал. 2 т. 2.
Според тарифата на банката та̀кси за превод не се събират от физически лица в клоновете, които са в офиси на НАП
https://www.cibank.bg/bg/mainmenu/fl/3 - раздел III т. 1.1.2.2.
Подадох жалба до КЗП с копия от таксовите листа и на следващия ден ми се обадиха от банката, за да ме попитат кога и къде ми е удобно да отида и да си получа неправомерно взетите та̀кси.
Това ми върна надеждата в способността на българските институции да работят, така че вече вярвам, че и тези предприемчиви адвокати от подписката може да успеят да направят живота ни и бизнеса ни малко по-лесен.
Успех!
Чудесно е, че си се усетила и че си взела мерки! Но нали се сещаш, че практически всички останали плащащи на гише са решили, че това е просто поредното поскъпване, и са се примирили. Т.е. банката без особени усилия си е осигурила минимум 30 000 лева месечно отгоре (тук предполагам, че само 10 000 души плащат на място в службите на НАП).
ОтговорИзтриванеВъпреки това аз лично смятам, че е по-добре финансовите услуги да са си изнесени извън въпросните организации (НАП, НОИ, общини, МВР/КАТ, съд и т.н.). Нека всеки се занимава с това, което може и знае как да прави.
И вече съвсем извън темата. Как въведе непоказалото се ударение за "тАкси"? Щом се изобразява по този начин, явно е т.нар. combining diacritical (combining grave accent). Интересно ми е как го въведе - с copy/paste от Charmap (или аналог) или другояче, примерно с клавишна комбинация или с Alt+кода?
Боян
Sash:
ОтговорИзтриванеОтзад напред - първо офтопика:
Съжалявам, че не се получи добре с ударението, в другите места, където пиша винаги се появява :( Правя го с copy/paste от тук: http://slovored.com/accent/
Въпросните организации си имат финансов отдел, каса, касиери и т.н. - защо да не си обслужват сами клиентелата. Аз доста отдавна се самоосигурявам и имаше такъв период, в който си плащах осигуровките в касата на НОИ.
А това за таксите го разпространявам по счетоводни форуми, фейсбуци и навсякъде, където се сетя, та колкото може повече хора да си отворят очите...