събота, 21 февруари 2009 г.

Езиковите закачки и рекламата

От доста време рекламите разчитат по-скоро на вида (Нова телевизия), отколкото на изказа. Ето няколко примера за езикови закачки по реклами, видени в София:

ЗА

Знаете ли, че йероглифът за криза и за възможност е един и същ?

Харесва ми! Информативна, актуална и обвързана с продукта!
Редакция: Доколко обаче запознатите с източните езици са склонни да се съгласят с това твърдение? Прочетете някои лингвистични разяснения в коментарите под статията.

ПРОТИВ

Един за всички, всички за един! Командоси - рицари днешни!
Професионалистите от тази агенция са гаранция за вашата сигурност и защита.

Еееех, откъде ли да започна... тук игра на думи няма. Има обаче три лозунга, като „Командоси - рицари днешни!“ направо... ми събра веждите...

Представям си разговора между собственика на тази „агенция“ и графичния дизайнер на паното:

- Отгоре напиши „Този обект се охранява от ...“, сложи герба на фирмата. Две снимки на Гошо и Пешо - е тука щракнал съм ги с мобилния от играта на пейнтбол оня ден- единият се катери по въже, а другият стреля със снайпер! Помести и оня мой лаф за рицарите и девиза на мускетарите. Мисля, че много тича! Я! В ъгъла остана място: я напиши и нещо интелигентно за агенцията - за какво ти плащам тука?!?“

ГРЪЦКАТА СЛЕДА

Снимката е направена в стола на Софийския университет. Вниманието ми бе привлечено от начина, по който е написано „ФЕТА Land“. Оригинален подход да обявиш гръцко парти:) Одобрявам!

8 коментара:

  1. Интересно и забавно, някои хора не искат да се научат да рекламират правилно - визирам "Командос" :)

    ОтговорИзтриване
  2. Вече ми писва да гледам как невежо се злоупотребява с градската легенда, че йероглифът за криза съвпада или е съставен от йероглифа за възможност. Тревожно е, че именно това не се забелязва от блогър преводач.

    Иначе за рекламата на „Командос“ -- съгласен съм с мнението ти. Един голям „Word Art“. По-страшни са приликите между герба и униформите на фирмата с тези на републиката. Плаче си за експертна оценка и съд, ама смее ли някой? ;)

    ОтговорИзтриване
  3. Калине:) Бързам да те осведомя, че изобщо не претендирам за компетентност що се отнася до източните езици. Линкът, който си дал обаче, е основание„ЗА“-то по-горе да стане на „ПРОТИВ“ - експлоатира се спорен езиков феномен, за да се влияе на хората по повод проблем, който в момента малко или много тревожи всекиго. Може би прибързано и неправилно се изразих ласкаво за тази реклама, но „командосите“ направо ме бяха сразили и реших, че трябва да им противопоставя нещо. :)
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  4. Това за китайския йероглиф не е вярно! Още повече, че дори сами виждате, че те са два - Вей джи. Но както и да е, идеята, че вей джи означава "криза + възможност" не е вярна. Това е една от многото световни заблуди (също като тази, че работим само с 10% от мозъка си).

    ОтговорИзтриване
  5. Собственикът/шеф на Командос АС има патологични проблеми с егото си. Затова и всичките му плакати, снимки и "книги" носят белезите на неадекватността!

    Що се отнася до китайските йероглифи, тази реклама повтаря една разпространена заблуда! (апропо, йероглифите са ДВА, а не "йероглифът за криза"!!!). Уейдзи (не вей джи!) НЕ означава възможност! МОЖЕ (с уговорки) да се преведе като "опасна възможност", което обаче е съвсем друго нещо! ;-)

    ОтговорИзтриване
  6. Рекламите у нашенско са - тъпи и първосигнални.
    Еротиката и сексизмът са главното изразно средство - продължение на илюзията за потентността на българчетата.

    ОтговорИзтриване
  7. Още една чуденка:
    Паното на охранителната фирма съм го виждала на места като паркинга при БНБ и централна гара. Мислите ли, че общината таксува „агенцията“ за рекламата, която си прави на неин гръб??

    ОтговорИзтриване
  8. Много ми се ще да видя CV-то на "полк." Борисов, ако знае каво значи CV.олям смях ще падне!!

    ОтговорИзтриване

Други публикации

С питане и до Цариград се стига

Големи компании вече показаха, че няма страшно в това да „пенсионират“ някои от услугите си, така че аз ще последвам примера им. Преди десет...